Jag har precis inlett mitt andra år på universitetet - mot att bli grundskolelärare.

Men, vet ni vad? Jag känner att jag har börjat ångra mig lite. Jag ångrar inte att jag har börjat plugga, men jag vet inte riktigt om lärare egentligen är min grej.

Anledningen till att jag började plugga var egentligen inte speciellt genomtänkt, utan jag ville helt enkelt börja plugga så snabbt som möjligt efter studenten. Jag har varit simskolelärare och badvakt på badet alla somrar sedan 2013 och jag jobbade som fritidspedagog och inhoppande vikarie under hela mitt första år som nybliven student. Jag har fått höra många gånger att jag är pedagogisk och bra med barn – och att jag borde bli lärare.

Att folk säger detta till mig – bland annat lärare, en rektor och min mamma – ger mig självklart tankar om att det kanske faktiskt är något jag vill plugga till. Jag ville gärna börja plugga hösten 2015, eftersom jag som sagt ville börja plugga så snabbt som möjligt och inte dra ut på det – och det enda jag egentligen hade i tankarna då var att plugga till lärare/fritidspedagog.

Missförstå mig inte – jag älskar att jobba med barn. Jag tycker verkligen om att jobba med barn och få se hur de utvecklas, men jag vet som sagt inte om lärare är min grej. Hur ska jag lära ut till barnen? Hur ska jag få respekt av barnen? Jag tror inte att jag ångrar mitt val att plugga till lärare, men jag är så pass osäker i tanken av mig själv som lärare. Jag vet inte om jag skulle passa som det. 

Många av mina klasskamrater är så smarta och kloka och verkligen människor som jag tycker passar inom läraryrket, men att plugga med, och även jobba med människor som är så gör att jag inte tror på mig själv. De verkar kunna så mycket om allting, medans jag tycker att jag inte kan någonting. 
Jag är rädd att jag ska tycka att läraryrket är för jobbigt när jag väl arbetar som det. Jag är rädd att jag inte kommer kunna planera bra undervisning för barnen. Jag är rädd att andra ska tycka att jag inte gör ett bra jobb. Jag är rädd för att misslyckas. 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------